14 februari 2013: Een dag om aan te pakken

Het plan was om op 14 en 15 februari de torque-tube te vervangen, daarna de motor erin te zetten, en vervolgens andere belangrijke zaken te doen. Helaas liep het ietsjes minder dan gehoopt…

Allereerst het wegslepen. Helaas was een van de banden lek geworden, tijdens het staan. Hij stond er sinds oktober/november vorig jaar, dus dat was erg vreemd. Het slepen… Half door een weiland. Het was een keer of 6 achteruit en dan weer vooruit kruipen, maar we zijn er toch uitgekomen! Daarna even een stukje over de weg, met een slakkengangetje gereden naar de werkschuur.

Daar aangekomen even ruimte gemaakt, band omgewisseld met een tijdelijk exemplaar en de auto op de brug gezet. Bij de bumper zit een twijfelachtig stuk, wat geplakt lijkt te zijn. Ook zit er in de linkerdorpel een gat, en zullen de kriksteunpunten achter verstevigd of vervangen moeten worden. Er zit beginnende roest bij de wielkasten, dus deze zullen deze zomer eens eraf gehaald moeten worden om alles schoon te maken en bij te werken. Ook zitten er stangen bij de voorwielen waarvan het rubber versleten is en aan het scheuren is. Ik heb nog meer opgeschreven in mijn mobiel, maar deze had geen zin om alles op te slaan blijkbaar…

Mijn auto op 14 februari 2013Even een fotootje van de parel op wielen 😀

Goed, het eerste grote probleempunt; een kromme torque-tube die vervangen dient te worden door een mooi recht exemplaar. Auto op de brug gezet en gekeken. Met veel pijn en moeite de torque-tube los kunnen maken, maar dan dat verdomde koppelstuk… Bij het scheiden van de motor van de auto heeft een van de vorige eigenaren het een en ander over het hoofd gezien, en is de as meegetrokken met het koppelingshuis die aan de motor vast zat… Erg balen, maar dat van die kromme torque-tube was bekend. Een van de bouten van het koppelstukje wilde écht, maar dan ook écht niet eruit, en na het wrikken met een schroevendraaier is ie er toch soort van uitgekomen.

20130214_121716

Dat… Is gehavend. Geen wonder dat het er met moeite uit kwam. De andere moer ging redelijk. Vervolgens de torque-tube losgemaakt van de plaat onderop, en het ding er afgetild (dat ding is zwaaaaaaar). Daar kwam dan het koppelstukje goed aan het licht… En geen wonder dat hij kapot is.Defect koppelstuk

Grote kans dat met het demonteren van de motor er op dit koppelstuk zoveel kracht heeft gestaan dat deze is bezweken hieraan. Dat verklaart misschien ook waarom het missende stuk nergens meer te vinden is. De jacht op een ander, heel koppelstuk is geopend.

Na deze ontdekking, hebben we dit maar even gelaten voor wat het is. Nu konden we twee dingen dien; of meteen naar huis gaan, of andere belangrijke zaken regelen, zoals de motor terugbouwen. Het werd het laatste.

De Volvokenner leek het een goed idee om de koppeling eens te bekijken, en dat was maar goed ook; deze was echt op het randje. Eventjes met wat perslucht al het fijnstof eruit geblazen, een nieuwe koppelingsplaat erin gelegd, gepositioneerd en de behuizing er weer op. Daarna nog even met remmenreiniger het ergste vet en vuil weggehaald van het motorblok met een paar oude doeken.

Vervolgens de motor opgetild met een motortakel en enkele pogingen gedaan om de perfecte manier te ontdekken om het bakbeest in de auto te krijgen, en het is gelukt :) Toen de motor erin zat hebben we bijna alles aangesloten wat aangesloten kon worden, en toen was het eigenlijk alweer tijd om te gaan.

Nog een fotootje van het complete blok toen deze in de auto zat.

B200K in auto

Het is een prachtblok! :)

Wat te doen de volgende keer:

  • Versnellingsbak lichtelijk schoonmaken, zit onder de olie
  • Versnellingsbak losmaken en indien mogelijk wat terugplaatsen, anders er heel even af
  • Nieuw koppelstuk monteren
  • Torque-tube voorzichtig terugbouwen en aansluiten
  • Voorste gedeelte van de motor afmaken en kap erover
  • Radiateur inbouwen
  • Hele motorruim ontdoen van bladeren en andere onderdelen die er niet horen
  • + vast nog wel andere dingen die nodig zijn om de auto weer rijdend te maken :-)

Daarna komen de rubberen “dingen” van de voorste wielstangen, en daarna zal er waarschijnlijk het een en ander nog gelast moeten worden voor de APK. Al met al nog genoeg te doen! 😀

 

 

Een gedachte over “14 februari 2013: Een dag om aan te pakken

  1. Martijn Roos

    Ha Jannick,

    Erg leuk, deze site, en ook het volgen van hoe de ontwikkelingen gaan van je Volvo G360. Ik blijf je nieuwsberichten volgen. Ik meld mij aan voor, nieuwsberichten.

    Heel veel plezier.

    Groet,
    Martijn Roos

    Reageren

Geef een reactie