23 februari 2013: Terugzetten torque-tube en koppelstuk

Het is niet iets wat je voor je plezier doet; het terugzetten van de gehele aandrijflijn van een Volvo 360… Maar het is gelukt.

Na op een sloperij in Groningen een koppelstukje uit een sloopauto heb gehaald, en deze wat heb opgeschuurd en zo, was het op 23 februari weer zover om eraan te gaan werken. Omdat we de motor er al in hadden liggen, was het erg lastig om de torque-tube er weer in te zetten. De enige optie die we hadden, was om de versnellingsbak en het differentieel los te maken, en daarbij de aandrijfassen van de wielen los te maken… Goed, dat ging. Torque-tube zit vast aan het koppelingshuis, terwijl de motor een beetje gekanteld is. Dan nog even de handremkabel wat meer speling geven. Vervolgens de hele combinatie van het versnellingsbak en differentieel onder de goede hoek zetten en deze in het koppelstuk proberen te krijgen… Zenuwslopend werk, want voor je het weet is het koppelstukje weer kapot… Maar het ging goed. Dan nog “even”  alles terugbouwen, versnellingsbak en differentieel weer vastzetten, schakelpookstaafding weer erin doen, beschermkap er weer onder doen, et cetera et cetera…

Disclaimer: Niets is zo makkelijk als dat het op internet lijkt. 😀 Doe het niet omdat je een vrije middag hebt of omdat je denkt dat het koppelstuk aan vervanging toe is.

Anyhow… Torque-tube en de rest zit er weer onder! Toen de complete uitlaat nog. Tijdens het demonteren van de uitlaat brak er een stuk af, en dus moest er weer een nieuw stuk op. Omdat de bestaande verbindingen tussen het uitlaatspruitstuk en de eerste demper zich uit twee stukken bevonden, en de huidige klemmen nogal aan het einde van hun leven waren, was het het beste om die ook eraf te halen. Bij de eerste poging kwam de kop van de moer in de dopsleutel te zitten… Na deze eruit geramd te hebben, probeerde ik de andere kant, waarna het ding in tweeën brak. Goed, daar kan ook een nieuwe omheen. De rest toch weer gemonteerd, en toen was het alweer tijd om te gaan.

Onderkant auto

 

Omdat vrijwel al het grote werk is gedaan, zijn de volgende paar zaken (het lassen van de uitlaat, het plaatsen van de radiator, het vervangen van de spoorstangrubbers en het voor de rest aansluiten van alles in het motorruim) in principe alleen te doen. Daarom gaat de Volvokenner binnenkort nog een dagje eraan besteden om de puntjes op de ï te zetten. Vervolgens ergens volgende week naar een vriend toe om de dorpels en krikpunten opnieuw te lassen, ergens een bank op te snorren, en dan voor 26 maart weer naar de APK… :-)

IMG_7025

Geef een reactie